№ 3_2016
НЕФТЕПРОДУКТЫ: ТЕХНОЛОГИИ, ИННОВАЦИИ, РЫНОК
УДК 665.733.5
Новый российский стандарт – неэтилированный авиационный бензин Б-92/115______С. 4–7
Ключевые слова: неэтилированный авиационный бензин, тетраэтилсвинец.
Аннотация. Приведены результаты исследования по замене тетраэтилсвинца в
авиационных бензинах. Проанализированы зарубежные разработки в области неэтилированных авиационных бензинов. Разработаны технические требования к неэтилированному авиационному бензину марки Б-92/115 и стандарт организации. Проведены испытания опытного образца на соответствие разработанным техническим требованиям.
Авторы:
ЕРШОВ Михаил Александрович, канд. техн. наук
ЕМЕЛЬЯНОВ Вячеслав Евгеньевич, д-р техн. наук – профессор
КЛИМОВ Никита Александрович – E-mail: klimovna@vniinp.ru
ОАО «Всероссийский научно-исследовательский институт по переработке нефти» – ОАО «ВНИИ НП», г. Москва
КЛЕЙМЕНОВ Андрей Владимирович, д-р техн. наук
КОНДРАШЕВ Дмитрий Олегович, канд. техн. наук
ГОЛОВАЧЕВ Валерий Александрович
ПАО «Газпром нефть», г. Москва
ПАНОВ Александр Васильевич
ХРАПОВ Дмитрий Валерьевич
КОРОТКОВА Наталья Владимировна
АО «Газпромнефть — ОНПЗ», г. Омск
УДК 625.7/.8:625.85.06
Теоретические аспекты деструкции ПБВ_________________С. 8–14
Ключевые слова: полимерно-битумные вяжущие.
Аннотация. Рассмотрены теоретические вопросы старения и деструкции как компонентов по отдельности, так и полимерно-битумных вяжущих (ПБВ) в целом. Рассмотрены способы предотвращения деструкции.
Авторы:
ВЫСОЦКАЯ Марина Алексеевна, канд. техн. наук – доцент кафедры «Автомобильные и
железные дороги»
КИНДЕЕВ Олег Николаевич – аспирант кафедры «Автомобильные и железные дороги»
ОБУХОВ Александр Геннадьевич – аспирант кафедры «Автомобильные и железные дороги» E-mail: alexandr.obukhov@bk.ru
Белгородский государственный технологический университет им. В.Г. Шухова
УДК 665.765.
Новое турбинное масло Тп-46С___________С. 15–17
Ключевые слова: турбинные масла, окислительная стабильность, смазочные материалы, энергетическая промышленность.
Аннотация. Разработано новое масло Тп-46С, которое может успешно применяться для
смазки паровых, газовых, гидравлических турбин и турбокомпрессоров, а также в качестве гидравлической жидкости в системах регулирования энергетического оборудования. ТУ 38.401-58-425-2015 на масло повторяет требования стандарта ISO 8068:2006 к маслам категорий L-TSA-46 и L-TGA-46. Испытания показали хорошие антикоррозионные, деэмульгирующие, воздухоотделительные и противопенные свойства масла. Испытания по ASTM D 983 выявили очень высокую стабильность против окисления и малую склонность к образованию осадка.
Авторы:
ДОВГОПОЛЫЙ Евгений Евгеньевич, канд. техн. наук – заведующий лабораторией «Разработка и испытания энергетических масел»
КОЧУЛОВА Анна Сергеевна – научный сотрудник
ШИРЯКИНА Елена Ивановна – заведующая сектором
ОАО «Всероссийский научно-исследовательский институт по переработке нефти» – ОАО «ВНИИ НП», г. Москва
УДК 665.753.4
Использование среднедистиллятных продуктов вторичной переработки нефти для
увеличения производства дизельного топлива ЕВРО__________С. 18–24
Ключевые слова: дизельное топливо ЕВРО, среднедистиллятные продукты вторичной
переработки нефти, лёгкий газойль замедленного коксования, лёгкий газойль каталитического крекинга, химмотологические свойства, моделирование технологических процессов нефтегазопереработки в программе ASPENHYSYS.
Аннотация. Предложен новый подход к увеличению производства дизельных топлив,
отвечающих современным требованиям, за счёт вовлечения в базовые дизельные смеси
среднедистиллятных продуктов вторичной переработки нефти – лёгкого газойля замедленного коксования (ЛГЗК) и лёгкого газойля каталитического крекинга (ЛГКК). Оптимизация методом математического моделирования (ASPENHYSYS) количества вовлекаемых лёгких газойлей показала, что выпуск дизельных топлив, соответствующих ЕВРО Сорт С и ЕВРО класс 2, может быть осуществлён при добавлении 1% ЛГЗК и 10% ЛГКК к базовому сырью соответственно. Химмотологические и физико-химические характеристики дизельных топлив, полученных согласно расчётам с добавкой среднедистиллятных продуктов вторичной переработки нефти
полностью соответствуют требованиям нормативной документации для дизельных топлив ЕВРО.
Авторы:
КУЗОРА Игорь Евгеньевич, канд. техн. наук – начальник Испытательного Центра — Управление контроля качества
ДУБРОВСКИЙ Дмитрий Александрович, канд. техн. наук – начальник ЦЛ Испытательного
Центра — Управление контроля качества
ЧЕРЕПАНОВ Вадим Дмитриевич – инженер-лаборант ОТМ ЦЛ Испытательного Центра —
Управление контроля качества
ОА «Ангарская нефтехимическая компания»
ДЬЯЧКОВА Светлана Георгиевна, д-р хим. наук – профессор, заведующая кафедрой химической технологии E-mail: dyachkova@istu.edu
ФГБОУ ВО «Иркутский национальный исследовательский технический университет»
УДК 665.032.32; 535.379
Влияние фотооблучения на термохемилюминесценцию углеводородов тяжёлых нефтяных остатков_____________С. 24–29
Ключевые слова: радикалы, эндопероксиды ароматических углеводородов,
фотосенсибилизаторы, активаторы и инициаторы окисления, аккумуляторы световой энергии.
Аннотация. Исследована термохемилюминесценция углеводородов, выделенных из
тяжёлых остатков ряда нефтей Азербайджана, при их окислении (20–200°С) и влиянии на них фотооблучения. Рассмотренны механизмы термохемилюминесценции, связанные с наличием в остатках нафтено-парафиновых и ароматических углеводородов. Обсуждены перспективы применения последних для аккумулирования световой энергии.
Авторы:
МАМЕДОВ Али Панах оглы, д-р физ.-мат. наук, САЛМАНОВА Чимназ Кафар кызы, д-р хим.
наук – главные научные сотрудники
ДЖАФАРОВА Рена Алекпер кызы, д-р хим. наук – заведующая лабораторией
НАДЖАФОВА Маиса Ашум кызы, д-р хим. наук – главный научный сотрудник Е-mail:maisa.najafova@gmail.com
АХМЕДБЕКОВА Саида Фуад кызы, канд. хим.наук – главный научный сотрудник
ЙОЛЧУЕВА Ульвия Джейхун кызы – диссертант
Институт нефтехимических процессов им. Ю.Г. Мамедалиева, НАН Азербайджана, г. Баку
ОБОРУДОВАНИЕ И ПРИБОРЫ
УДК 539.621+621.763
Триботехнические характеристики керметов на основе карбида титана для изготовления деталей запорной арматуры_____________________С. 30–35
Ключевые слова: керамико-металлический материал на основе карбида титана, предельные нормальные напряжения, прочность на срез адгезионных связей, молекулярная (адгезионная) составляющая коэффициента трения, коэффициент упрочнения адгезионных связей.
Аннотация. Установлено, что применение керамико-металлических материалов на основе карбида титана TiC-ЖС6У и TiC-ВЖЛ14Н взамен их металлических компонентов – литейных жаропрочных сплавов на никелевой основе ЖС6У и ВЖЛ14Н – повышает в 1,2–2 раза несущую способность подвижного фрикционного контакта и в 1,5–2 раза уменьшает молекулярную составляющую коэффициента трения. При этом повышение температуры до 600°С не оказывает значительного влияния на уменьшение несущей способности контакта.
Авторы:
ШУСТЕР Лёва Шмульевич, д-р техн. наук – профессор кафедры «Основы конструирования механизмов и машин»
МАМЛЕЕВ Рафиль Фаритович, канд. техн. наук – доцент кафедры «Машины и технология
литейного производства» ФГБОУ ВПО «Уфимский государственный авиационный технический университет»
МАМЛЕЕВ Рустам Фаритович, канд. техн. наук – директор ООО «МАРОМА Технологии»
КАМАЛЕТДИНОВА Регина Рамилевна – аспирант кафедры «Основы конструирования
механизмов и машин» ФГБОУ ВПО «Уфимский государственный авиационный технический университет»
МЕТОДЫ АНАЛИЗА НЕФТИ и НЕФТЕПРОДУКТОВ
УДК 621.892.1
Метод контроля термоокислительной стабильности минерального моторного масла после предварительного термостатирования________________С. 36–39
Ключевые слова: коэффициент поглощения светового потока, коэффициент сопротивления окислению, потенциальный ресурс, термоокислительная стабильность, термостатирование, фотометрирование.
Аннотация. Представлены результаты контроля процессов окисления минерального
моторного масла, предварительно термостатированного в диапазоне температур от 140 до 240°С. Установлено, что процессы окисления замедляются в диапазоне температур от 160 до 220°С, причём потенциальный ресурс масла увеличивается от 54 до 76 ч. Контроль термоокислительной стабильности предложено оценивать по коэффициенту сопротивления окислению, учитывающему оптические свойства и испаряемость исследуемого масла при окислении.
Авторы:
КОВАЛЬСКИЙ Болеслав Иванович, д-р техн. наук – профессор
СОКОЛЬНИКОВ Александр Николаевич, канд. техн. наук – доцент
ШРАМ Вячеслав Геннадьевич, канд. техн. наук – доцент E-mail: shram18rus@mail.ru
ПЕТРОВ Олег Николаевич, канд. техн. наук – доцент
АГРОВИЧЕНКО Дарья Валентиновна – ассистент
ФГАОУ ВПО «Сибирский Федеральный Университет»
МАТЕРИАЛЫ АССОЦИАЦИИ НЕФТЕПЕРЕРАБОТЧИКОВ и НЕФТЕХИМИКОВ
ВЫПИСКА из протокола № 128 заседания Правления АНН от 11.02.2016, Москва / Темы:
Основные итоги работы нефтеперерабатывающей промышленности России за 2015 г;
О работе «средних» НПЗ с введением налогового манёвра_____________С. 40–48
3_2016
PETROLEUM PRODUCTS: TECHNOLOGY, INNOVATION, MARKET
Ershov M.A., Emel’yanov V.E., Klimov N.A., Kleymenov A.V., Kondrashev D.O., Golovachev V.A., Panov A.V., Khrapov D.V., Korotkova N.V.
New russian standard – Unleaded aviation gasoline B-92/115
Keywords: unleaded aviation gasoline, tetraethyl lead.
Abstract. The article presents results of research of tetraethyl lead replacement in aviation gasoline. International developments in the field of unleaded aviation gasoline were analyzed, also were developed technical requirements for unleaded aviation gasoline B-92/115 and standard of organization. Prototype was tested for compliance with the designed technical requirements.
Vysotskaya M.A., Kindeev O.N., Obukhov A.G
Theoretical aspects of destruction PMB
Keywords: polymer modified bitumen, destruction, aging, stratification.
Abstract. Every year the number of vehicles on the roads of the country is increasing, leading to an increase in the load on the road surface. Therefore, the use of normal road bitumen in the asphalt concrete, no longer able to provide the necessary durability of the road surface. The introduction of polymer modifiers bitumen makes it possible to obtain fundamentally new high quality polymer modified bitumen (PMB). Russian scientists have carried out numerous scientific papers devoted to aging and degradation of PMB. Unfortunately, there is currently no works that represent this problem in more detail. Theoretical studying of questions of aging and destruction of components in PMB was a research objective. In general, the aging of bitumen is a process which occurs in several stages: the first stage is a technological one or «short-term aging», which includes the preparation and production of bitumen asphalt intermixture, the second
one is operational period laid asphalt concrete covering or «long-term aging». Most intensively processes of aging of bitumen occur at a technological stage. At a free access of air, in bitumen the destructive processes connected with accumulation in it of free radicals and, as a result, decrease in the content of oils, accumulation of asfalten prevail. Thus, in the course of thermooxidizing aging of bitumen changes not only their group structure, but also group composition of oils and pitches: the molecular mass of
pitches increases, and the molecular weight and the dissolving ability of oils decreases. The described processes are followed by the deep chemical transformations leading to change of group composition of bitumen and their technical characteristics. The mechanism of aging of PMB is more complex than that of the bitumen of the fact that the aging process is exposed as an astringent — bitumen and polymer. Moreover, the same factors such as temperature, air oxidation, UV irradiation, etc., have different effects on each of the components of the PMB. Ageing of polymers bearing
chain character, consist of:
- the thermal destruction representing the fastest of aging processes. Therefore, the temperature is the most
aggressive factor of aging. At this stage there is a rupture of chains of polymer to formation of steady
macromolecules of smaller molecular weight. In some cases destruction proceeds up to formation of monomer; - destruction under the influence of ultra-violet light. The result is separation of hydrogen from the formation of
free radicals. Under the influence of radiations of a molecule of polymer are ionized and excited. The excited
molecule can break up to two radicals; - mechanodegradation in which, as in the thermal, there is a rupture of macromolecules. The difference is that
the mechanical destruction can proceed only as long as the energy of the intermolecular bonds will not be equal
to the energy of a chemical bond in the chain. Thus it will be energetically favorable to macromolecule to
change the conformation or to move, than to become torn; - oxidation, in which the degradation process is carried out through the reaction according to the radical chain
mechanism.
We can conclude of the results of the research. It is impossible to exclude processes of destruction of PMB, however having sufficient knowledge them it is possible to predict and minimize.
Summarizing the results, we can conclude that the issues of aging PMB is currently very poorly explored and require greater attention to the system, due to the popularity of this type of modified binder. Especially this issue is relevant and popular in light of the fact that the main purpose of development and production PMB – to get a
durable and preserves the stability of the colloidal binder material.
Belgorod Shukhov State Technological University
Dovgopoliy E.E., Kochulova A.S., Shiryakina E.I.
New Тп-46С turbine oil
Keywords: turbine oil, oxidation stability, lubricating properties, power generation industry.
Abstract. The new Тп-46С turbine oil is developed for the lubrication gas, steam, hydraulic turbines, turbo-compressors, and as hydraulic fluid in equipment control systems. Consequent technical specification ТУ 38.401-58-425-2015 for this oil repeats requirements for categories L-TSA-46 and L-TGA-46 of ISO 8068:2006. The oil shows good test result of corrosion-preventive, demulsibility, air-release and foaming
tendency properties. ASTM D 983 test reveals very good oxidation stability and sludge forming tendency of the new oil.
All-Russia Research Institute of oil Refining JQC, Moscow
Kuzora I.E., Dubrovskiy D.A., Cherepanov V.D., Dyachkova S.G.
Use middle distillate products Recycling oil to increase production of diesel EURO
Keywords: Diesel fuel class EURO, medium distillate petroleum products recycling, light gas oil delayed coking, liggas oil catalytic cracking, himmotologicheskie properties, modeling of technological processes in the program ASPEN HYSYS ht
Abstract. A new approach to increase the production of diesel fuels, due to involving in basic diesel mixture of a medium distillate petroleum products recycling was proposed. Light gas oil delayed coking, liggas oil catalytic cracking were involved as additives to diesel base mixtures. Quantitie the involved light gas oil has been optimized by mathematical modeling (ASPEN HYSYS). that release of carried % of lig delayed coking and 10% of liggas oil catalytic cracking petroleum Offered by us approach will allow us to increase the production of straight summer diesel fuel on 0.46%, while the production of straight-run diesel fuel winter grades – 6.39%. ht
It is found dieselfuels toEUROmarkscan be by adding1ht gas oilht to basicraw materials,respectively Himmotologicheskieand physico-chemicalcharacteristicsof
diesel fuelsproducedwith the addition ofa middlerecycling productsfully meet the requirements of regulatory documents for diesel fuel EURO brand.
Angarsk petrochemical company; Irkutsk National Research Technikal University
Mаmеdоv А.P., Sаlmаnоvа Ch.Q., Jаfаrоvа R.А., Najafоvа М.А., Аkhmеdbекоvа S.F., Yolchuyeva U.J.
Influence photoradiation on termoluminescence hydrocarbons of heavy oil residues
Keywords: radicals , aromatic hydrocarbons endoperoxsides, photosentizers, activators , initiators oxidation, batteries of light energy
Abstract. Termoluminescence hydrocarbons extracted from the heavy petroleum residue ( >500°С ) is investigated a row oil Azerbaijan at their oxidation (20-200°С) and of influence photoirradiation The mechanisms connected termoluminescence with existence in the remains the nafteno-paraffin and aromatic hydrocarbons are considered. Prospects of the last for accumulation of light energy are discussed. Investigation of influence photoirradiation at hydrocarbons extracted of heavy petroleum residues shown that inlike many hydrocarbons distillate fraction studied they have maximas termoluminescence in a relatively low – temperature region. At action of the exciting in the field of electronic absorption spectrum and as result by
recombination generatied of peroxide radicals, as well as the decay at the peroxides of aromatic hydrocarbons, stands out the quantum of light, corresponding to the visible light region. In this way, this gives reason to believe that on the basis hydrocarbons heavy petroleum residues of a lot of oil can create wireless and fuel- light sources on the basis on the accumulated light, including solar energy.
Institute Petroleum Chemical Processes named Yu.Mamedaliyev, Azerbaijan NAS
EQUIPMENT and DEVICES
Shuster L.Sh., Mamleyev Raf.F., Mamleyev Rust.F., Kamaletdinova R.R.
Cermet tribological characteristics of titanium carbide for parts stop valves
Keywords: metal-ceramic based material of titanium carbide; limit normal stress; shear strength of adhesive bonds; molecular (adhesive) component of the coefficient of friction, the coefficient of hardening of adhesive bonds.
Abstract. One of the main ways of increasing technical and operational characteristics of ball valves (heat resistance, corrosion resistance, wear resistance, etc.) is based on the use of ceramic-metallic materials (cermet) who are members of a class of composites consisting of different materials (ceramics and metal bond) and combine their positive qualities. They hardness and durability comparable to ceramics, but in contrast, have a much better resistance against thermal and mechanical shocks, characterized by greater ease of handling and Technology. An important technical characteristic of the ball valve and other valves is the force on the rotary shaft at its
opening and closing. It has a decisive influence on the performance properties of reinforcement: energy drive, the response time, the wear and durability, reliability, etc.
The efforts of «open — closed» depend not only on the dimensions, but to an even greater extent on the tribological characteristics (coefficient of friction, adhesion, etc.) of the friction pair «ball valve — the saddle.» Until now, these characteristics for the friction pair «cermet-cermet» and cermets in combination with other materials insufficiently studied. This paper aims to fill this gap.
Study of tribological characteristics was performed mainly on cermets TiC-ЖС6У and TiC-ВЖЛ14Н with different contents of titanium carbide. In comparison with the investigated tribocontact ЖС6У superalloy and stainless steel 12X18H10T.
The results showed that the use of cermets based on titanium carbide TiC-ЖС6У and TiC –ВЖЛ14Н can provide a high quality of the valves as compared to other materials. It is found that the best tribological characteristics (pВЖЛ14Н (TiC 64%) — TiC-ВЖЛ14Н (64% TiC). rn, .nn and fm) provides frictional couple TiC.
Ufa State Aviation Technical University (USATU)
ANALYTIC METHODS FOR OIL and PETROLEUM PRODUCTS
Kovalsky B.I., Sokolnikov A.N., Shram V.G., Petrov O.N., Agrovichenko D.V.
Control method of thermooxidizing stability of mineral engine oil after a preliminary termostatirovaniye
Keywords: thermooxidizing stability; termostatirovaniye; potential resource; coefficient of absorption of a light stream; fotometrirovaniye; coefficient of resistance to oxidation.
Abstract. The results of control of processes of oxidation of mineral engine oil, previously temperature- controlled in the range of temperatures from 140 to 240°C are presented. It is established that processes of oxidation are slowed down in the oil termostatirovaniye range from 160 to 220°C, and the potential resource of oil increases from 54 to 76 hours, and it is offered to estimate control of thermooxidizing stability on coefficient of resistance to the oxidation considering optical properties and an evaporability of the studied oil at oxidation.
FSAEI HVE «Siberian Federal University», Oil and Gas Institute, Department of petroleum and natural gas pipeline design and operation
MATERIALS of the PETROCHEMICAL and REFINERS ASSOCIATION
Extracts of the protocol #126 of ANN board meeting of 12.11.2015 / Subject –
The basic results of work of a petroleum-refining industry of Russia for 2015;
About work of «averages» NPZ on introduction of tax maneuver